Terug naar Nederland - Reisverslag uit Gerwen, Nederland van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu Terug naar Nederland - Reisverslag uit Gerwen, Nederland van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

Terug naar Nederland

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

20 Augustus 2014 | Nederland, Gerwen

Vandaag (eigenlijk gisteren dus) gaan we terug naar NL. Waarschijnlijk is iedereen al bijgepraat, maar toch; just for the record dan maar. Hilda en Rinnie halen om 08:30 ons ontbijtje bij de winkeltjes in de hutong. Dit varieert van gevulde gestoomde broodjes met vlees en groenten tot een chocolade broodje voor Shen. Maar ook groente pannenkoeken en Chinese (jasmijn) thee hoort erbij. We hebben de tijd en moeten uiterlijk om 11:30 weg. Het vliegtuig gaat om 14:50 maar met de
metro en de airport express zijn we zo 1.5 uur onderweg.

We pakken nog eens goed de rugzakken in en door Fam. Wagensveld is zelfs nog een nieuwe grotere rugzak aangeschaft om alle souvenirs te kunnen torsen. Guo en Shen zijn de pakezeltjes met een rugzak voor en achter. Altijd handig een paar kinderen!

Om 11:00 zijn we klaar en dus vertrekken we lopend naar de metro. De kinderen krijgen nog een leuke herinnering van het hostel. Het is al warm en we zweten peentjes in onze lange broeken, die we al een maand niet meer hebben aangehad.

Verder gaat het soepel. We stappen twee keer over en zijn rond 12:00 op het Beijing Capital International Airport. Dan volgt er weer hele procedure; eerst door een check of je geen verhoogde temperatuur hebt (ivm Ebola), dan met een proefstrookje over je rugzak (misschien om te zien dat je geen bacteriën het land uit smokkelt), dan controle door de douane (met veel rode stempels en een foto voor het archief), dan kunnen we verder, controle van de boarding pas en handbagage en dan eindelijk zijn we er door.

We lopen direct naar de gate en eten nog wat meegebrachte noodle soep. Voordeel is wel dat er altijd warm water te krijgen is. We kunnen daarna ook snel aan boord en zo blijkt dat we de tijd dus wel nodig hebben gehad.

De vlucht is lang (9,5 uren) en we bereiden ons voor op een lange zit. Daarbij komt het tijdsverschil van 6 uur, dus weinig slaap, wat iPad-en, film kijken, muziek luisteren, puzzeltje doen en misschien een paar uurtjes dommelen. De overstap in Kopenhagen gaat goed, maar we moeten met de handbagage wel door een controle omdat we van buiten de EU komen. Dus water en cola, op de vlucht van de SAS gekregen notabene, mogen we nu weer inleveren. Hans heeft water en cola in zijn rugzak zitten maar doet net of hij de douanier niet helemaal begrijpt. Ondanks de vertragingstactiek is hij wel het drinken kwijt.

Om iets na 20:00 (NL tijd; het is dan al 02:00 in China) gaan we richting A'dam. Om 21:30 (03:30 China tijd) landen we en is het 12 graden! Dan is het nog 'lang' wachten op de bagage. Fam Pieterse moet met de trein verder en ziet dat er door verstoringen alleen om 22:16 nog een trein via R'dam gaat. Gelukkig komt dan ineens de bagage en rennend gaan we naar perron 5/6.

Fam Wagensveld gaat met de 'opa taxi' naar huis. Het was een lange laatste dag van weer een mooie vakantie.

• 20 Augustus 2014 - 13:18

Petra:

En ik zag de poort alweer open, jullie nog niet maar fijn te weten dat jullie veilig terug zijn. Het was een stil hoekje straat! Welkom thuis, zie jullie!

• 20 Augustus 2014 - 13:23

Marja:

Ik heb erg genoten can jullie uitgebreide vakantieverslag. Gelukkig nu weer heel thuis en bijkomen en nagenieten!
    Groetjes uit Spanje van ons allemaal!
    Peter, liset & Peter, Ivon & John, Monique, Renee en ikke.

• 20 Augustus 2014 - 18:04

Carla Pieterse:

Fijn te horen dat alles goed is gegaan en jullie allemaal alweer "lekker" thuis zijn. De overgang qua temperatuur zal wel heel eg zijn, gelukkig toch de lange broek aan. Tot gauw, Carla.