Jingli street en dumplings - Reisverslag uit Chengdu, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu Jingli street en dumplings - Reisverslag uit Chengdu, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

Jingli street en dumplings

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

01 Augustus 2014 | China, Chengdu

Vandaag staat Jingli street op het programma en als het meezit kunnen we vanmiddag naar het Renmin park (of peoples park). We ontbijten in het hostel; panecake, noodles, dumplings en sandwich met thee. Na het ontbijt stappen we in de bus tegenover het hostel (lijn 335) voor 2 yuan pp. Helaas regent het wel een beetje maar niet zo erg als gisteren. Een klein half uurtje later (rond 11:00) staan we bij Jingli street. Dit is een oud, typisch Chinese straat, vol met souveniers, oude ambachten, theehuizen en eettentjes. Ook kun je er prima je oren schoon laten maken!

Het is er ontzettend druk en we schuifelen mee in de menigte. Her en der staan Panda spulletjes, maar er worden ook leuke kettingen en hangers verkocht. Bijvoorbeeld een rijstkorrel met je naam erop in een klein glazen flesje (Shen). Ook prachtige kalligrafeer kwasten, met varkensharen als we de prijs moeten geloven, worden verkocht. Verder is er gewoon teveel om op te noemen; schilderijen, jade stenen, armbanden, muziekinstrumenten, haarkammen van hout, beelden van steen/hout/plastic, poppetjes in alle soorten en maten. Ook zien we nu een suikerspin kraampje. Leuke is dan wel dat ze er meteen een soort keizerlijke muts van maken in twee kleuren.

De eettentjes verkopen vooral allerlei eten wat wij niet echt kennen. Wel herkennen we her en der wat vogelpootjes of tandjes in de kop van een voormalig knaagdiertje. Of vis/vlees op een stokje. Diverse noodles (take away) en gefrituurde koeken. Uiteraard ontbreken ook de kippenpootjes niet! De kinderen staan geïnteresseerd te kijken als er met karamel en een soort 'vis poeder' uiteindelijk rolletjes worden gedraaid die er in onze ogen nogal 'harig' uitzien. Maar voor 10 yuan worden ze goed verkocht, dus het zal wel lekker zijn.

Na de middag komt de zon erbij en wordt het direct benauwd warm. Maar liever dit dan alle regen. Als het zo blijft is het hopelijk ook morgen bij de panda's mooi weer. Voor de lunch gaan we in een theehuis iets drinken. Hier zijn Jos, Rinnie en Yumeng in 2010 ook geweest. We bestellen verschillende soorten thee en 2 bordjes met dumplings. Het is voldoende voor nu, later komen we wel weer iets tegen. De Chinezen eten eigenlijk alles op straat. Volgens ons koken ze thuis bijna niet, tenminste als je ziet wat ze bij al die stalletjes opeten.

Rond 16:00 nemen we de bus weer terug naar ons hostel. Het Renmin park zal dan morgenmiddag worden. Onderweg kopen we nog wat eten en drinken voor morgen. We zijn op tijd terug om ons nog wat op te frissen en mentaal voor te bereiden op de dumpling avond. Vanavond gaan we namelijk leren 'how to make dumplings' en daarna 'how to eat your own dumplings' ... Tenminste als ons eigen brouwsel iets eetbaars oplevert.

Nu een paar uur later weten we het zeker, we blijven in China en worden dumpling bakkers! Gelukkig was het deeg en de groente of vleesvulling al voor ons klaar gemaakt. Dus het was slechts een kwestie van kleine rondjes uitrollen, vullen en dan dichtvouwen. Een koud kunstje. Daarna werd het resultaat door de kok gekookt en 10 minuten later stonden er heerlijke stomende dumplings op tafel. Wel viel op dat een divers gezelschap had staan 'vouwen', grote, kleine, ronde en soms bijna vierkante dumplings lagen op de schaal. Maar samen met een pikant sausje was het prima te eten. De kinderen hebben hard meegeholpen, Yumeng heeft nog een paar geproefd en de rest is bijna volledig opgegeten door Hans, Rinnie en Jos. Daarna een lekker biertje en uitbuiken op de bank. Ja het valt niet mee dat reizen in China.

• 01 Augustus 2014 - 20:05

Ellen De Vries:

Was het een Tsingtao biertje? of doe toch maar een Heineken? Ja Rini, dat zal vast heel zwaar vallen bij die mannen! Wat goed dat Yumeng de eigen Dumplings ook echt eet....als je Dumpling bakker in China wordt dan kom ik bij jou in dienst Yumeng. En Fenna wilde al een Franse bakkerij beginnen dus een 'East-West bakery' iets voor de toekomst?