XXL - Reisverslag uit Xi'an, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu XXL - Reisverslag uit Xi'an, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

XXL

Door: JP

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

13 Augustus 2014 | China, Xi'an

Vandaag hebben we heerlijk gewinkeld en veel leuke souvenirs gekocht (details volgen later….of niet!). Na de lange dag van gisteren hebben we vanochtend rustig aan gedaan. Om 09:30 zitten we ‘pas’ aan het ontbijt, dat is al een luxe voor ons. We nemen de tijd en gaan nog net in de ochtend naar de Moslim wijk niet ver van ons hostel. De moslim wijk bestaat uit een paar straten waar voornamelijk winkels en restaurants zitten.
We beginnen eerst in de straat met de souvenirs winkels. Eigenlijk waren we nog van plan om in Beijing naar de ‘zijdemarkt’ te gaan, maar als we hier kunnen slagen dan hoeft dat niet meer en kunnen we toch nog een keer naar het echte zomerpaleis! In de winkeltjes ligt van alles en afdingen is een vereiste. Dus we kunnen net zo goed hier gaan shoppen en ons de reis naar de zijdemarkt besparen. De ochtend en een begin van de middag bestaat vooral uit veel kijken en als we echt iets leuks zien afdingen naar een acceptabele prijs voor beide partijen. Ook hier is het handelen vooral een sociale gebeurtenis, het gaat om het over en weer bieden zonder daarbij elkaar tekort te doen. Shirtjes, cadeautjes voor vriendinnetjes, kopjes, chop sticks, Mao petjes, panda’s en horloges om maar een paar dingen te noemen. Het ligt er allemaal en het leukste is dat vrijwel elk winkeltje hetzelfde verkoopt. Dus kom je er in een winkeltje niet helemaal uit, dan loop je een stukje door en probeer je het in een volgend winkeltje.

Rond 13:30 krijgen we toch honger en we gaan via een smal steegje van de winkelstraat naar de eetstraat. Het duurt even voordat we duidelijk hebben wat we kunnen eten, maar noodles en dumplings schijnen ze te hebben. Buiten wordt vlees geroosterd, dus dat kunnen we aanwijzen. Verder worden ook de lamspootjes aanbevolen, maar die slaan we deze keer even over. Het is vooral beef en lamsvlees uiteraard in de moslimwijk (en geen alcohol). Na onze bestelling wachten we gespannen af of alles goed is overgekomen. Maar we krijgen 6 grote kommen met noodle soep, dumplings, stokjes met kippenvleugels (hot en spicy). Dat is dus niet helemaal goed gegaan! We hebben het idee dat als je twee keer zegt dat je 3 kommen noodle soep wilt hebben dat je er dan dus 6 krijgt. We kunnen nog twee noodle soepjes retour doen, maar de rest gaat grotendeels op. Ach, dat hoort erbij.
Na de lunch gaan we nog een stukje verder door de eetstraat en later weer in de winkelstraat terecht te komen. We zien veel leuke dingen maar het mooiste is als we door iemand op straat worden aangesproken (in goed Engels) die ons vraagt naar schilderijen te komen kijken die door studenten zijn geschilderd. Het maakt ons nieuwsgierig en bovendien moet er geplast worden, dus misschien is er ook wel een WC. Dat kan uiteraard ook, dus eerst plassen en dan mee naar boven. Ergens in een kamer van iets dat op een hotel lijkt hangen prachtige Chinese schilderingen. We zijn de enige klanten en hebben alle tijd om alles rustig te bekijken. Het geld van de verkoop wordt gebruikt om weer nieuw materiaal, zoals verf, kwasten, zijde en rijstpapier te kopen. We vinden prachtige schilderingen over de vier seizoenen en de drie vrienden (Chinese cultuur – uitleg later thuis voor de liefhebbers).
Na deze prachtige aankopen gaan we nog even terug naar de winkelstraat en slaan nog wat extra tassen in omdat we anders later al deze extra aankopen niet mee kunnen nemen. We doen ook nog erg leuke ideeën op voor een vijver met goudvissen voor thuis. Verder is er gewoon teveel om op te noemen.
In de eetstraat wordt ook veel eten op straat bereid en sommigen maken daar een complete show van, bijvoorbeeld de verkoper van een soort karamel snoepjes. Hiervoor wordt van een grote klomp karamel steeds verder uitgerekt totdat er een enorm lange streng ontstaat die steeds weer om een haak wordt gegooid, in elkaar gedraaid en dan weer uitgerekt. Ook word er met grote houten hamers geslagen op iets eetbaars waar dan later dunne vierkante plakjes uit gesneden worden.
Aan het eind van de middag, rond 17:00 hebben we het wel weer gezien en gaan terug naar het hostel. Maar niet nadat we nog in een paar telefoon winkeltjes hebben rondgekeken. Hier zit op elke hoek wel een ‘mobile phone’ winkel en er wordt ook 2e hands aangeboden op straat. Maar qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit met Nederland.
We kopen nog wat drinken in bij de lokale supermarkt en gaan dan op het dakterras van het hostel nog even lekker zitten. Het blijkt dat Hans ondertussen aardig aan de weg heeft getimmerd in China. Hij heeft er zelfs een eigen biermerk in de markt gezet. Een echte Hans kost in de super slechts 3 yuan. Op het dakterras staat ook een klein badje met lichtgroen water, maar voor de kinderen geen reden om er even samen in rond te gaan lopen. De bodem is erg glad door de lichte algengroei en het duurt niet lang voordat Guo onderuit schuift, languit met de kleren (korte broek en shirtje) in het water. Maar het is warm weer en de schade valt allemaal wel mee.
Om 19:00 gaan we eten en bedenken wat we de komende dagen nog willen doen in Xi’an. Morgen misschien naar de Wild Goose Pagoda, met fontein waarin je ook kan spelen. Hans en Hilda gaan nog naar het Terracotta leger (de trekpleister van Xi’an). Maar misschien kunnen we ook nog gaan fietsen op de stadsmuren, wandelen in een park en er is nog een tour naar een opvangcentrum van WNF waar panda’s, apen en vogels zitten. Dieren is altijd goed bij de kinderen! Zelfs de poesjes op straat zorgen ervoor dat er altijd een ‘ohhhhhh….wat lief’ op volgt. De kleine vogeltjes in de kooitjes zijn ook reden om thuis vogeltjes te hebben, de vissen in de vijver idem en het liefst zouden ze een panda mee naar huis willen hebben. Dus wie weet als we op Schiphol aankomen…..voor de zekerheid misschien toch een plekje in de auto vrijhouden voor een (baby)panda.

• 13 Augustus 2014 - 18:57

Pa En Ma Wagensveld:

Hoi zo, dat is leuk gezellig winkelen en die Hans met zijn (eigen) biermerk.
    Tassen zullen wel vol zitten met alle aankopen.
    Jammer dat de site niet altijd goed werkt nu gaat het weer goed.
    Geniet nog lekker van de dagen in China voor je het weet sta je alweer op schiphol.
    Jullie hebben nog een paar mooie dingen om te zien en te doen.
    Voor jullie allen liefs vanuit Scherpenzeel en een poot van Otje.

• 13 Augustus 2014 - 21:13

Ellen:

Lees nu over jullie plannen om naar Wild Goose te gaan, ja..leuk...zie vorige reactie...