Toeterend naar Mt Emei - Reisverslag uit Baoguosi, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu Toeterend naar Mt Emei - Reisverslag uit Baoguosi, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

Toeterend naar Mt Emei

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

03 Augustus 2014 | China, Baoguosi

Vandaag even voor het laatst in Chengdu, maar over een paar dagen komen we daar weer terug. Vanochtend ontbeten (banana panecakes en brood met bacon en eggs) en daarna lopend naar het busstation (10 min). Het is warm, vooral als je met rugzaken op gaat lopen. In het busstation is het hectisch (zoals altijd). We hebben in het hostel in het Chinees op een briefje laten schrijven waar we naar toe moeten. De ervaring heeft geleerd dat dit het snelst werkt. Dus we hebben vlot 7 kaartjes naar Mt Emei (denken wij). Ook reserveren we direct de bus die we op 9/8 moeten hebben naar Jiuzhaigou. Daar gaan er namelijk maar een paar per dag en die tocht is 8 uur, dus vervelend als we daar geen kaartjes voor hebben. Het gaat allemaal vlot en we hoeven maar even te wachten voordat we kunnen instappen naar Mt Emei. In 2,5 uur rijden we over grote snelwegen al toeterend door het rustige verkeer. Als je de stad uit bent wordt het snel landelijk en rijdt je tussen uitgestrekte rijstvelden door, weliswaar op een zesbaans snelweg. De busrit valt reuze mee, weinig geslinger en erg goed asfalt.

Rond 14:00 komen we aan op het busstation van Emei (de plaats). Blijkbaar moeten we hier uitstappen, maar gelukkig kent de bijrijder op de bus het Teddy Bear hotel. Als we nog iets bijbetalen worden we afgezet in Baoguo. Dit 'plaatsje' ligt iets verder en dus moeten we 10 yuan pp bijbetalen. Dit is volgens de 'reisgids' een klein plaatsje met een paar winkeltjes en restaurantjes. Als we de hoofdstraat inrijden is het er wel smoordruk, een file van auto's, enorm veel restaurants.... dat heeft Gerwen (of all places) al helemaal niet!!

Het Teddy Bear hotel ziet er allemaal goed uit maar Hans en Hilda besluiten later toch te switchen van kamer. Soms is een kamer ook wel beduidend minder en kun je beter 'upgraden'. De middag gebruiken we om de drukke winkelstraat op en neer te lopen, althans dat was de bedoeling. Aan het eind van de straat, waar je wel bijna doof wordt van het getoeter, staat een prachtige tempel. We wandelen over mooie paden door een bosrijke omgeving. Uiteindelijk komen we ook bij de prachtige Baoguo Temple. We nemen ook nog foto's bij de waterval die volledig uit het niets lijkt te komen.

We dachten dat we nu de hitte van Chengdu enigszins kwijt zouden zijn, maar het is ook hier enorm warm weer. We zweten peentjes en al dat vocht moet wel aangevuld worden. Gelukkig hebben ze veel verschillende soorten bier.

Om 18:00 gaan we eten op een terras. De ventilatoren blazen wat vocht in de lucht om het enigszins koel te laten aanvullen. Het bestellen is een heel ritueel en vaak tijdrovend omdat je eerst wijs moet worden uit de menu kaart. Het gebrekkige Engels maakt het er ook niet eenvoudiger op, maar met ons handige 'point it' boekje komen we een eind. Maak maar eens duidelijk dat je wel de vis wil maar niet de noten die daar overheen gestrooid worden! Ook staan er hokjes met kippen en konijnen... die je zelf mag uitzoeken en dan voor je wordt bereidt. Daarnaast is er ook keuze uit rivierkreeftjes, kikkers en vis. Wij nemen de vis (1 kg) en nog wat andere losse gerechten met rijst. Chinezen bestellen altijd diverse kleine gerechten en delen dat dan met elkaar. Daarom ook vaak de ronde tafels met een grote draaischijf erop. Eten is vooral een sociale gebeurtenis en wordt vaak gedaan met familie en vrienden. Altijd ook erg leuk om te zien hoe de Chinezen zelf eten. Maar we zien ook gezinnen waarbij de jongste (van nog geen 4) de iPAD belangrijker vind dan zijn eten. De moeder voert hem (met stokjes) maar ondertussen gaat het gamen wel door!! Dus ook hier wordt het steeds meer gewoon om constant 'connected' te zijn zonder te 'connecten'.

Nu zitten we op het terras bij het hostel (21:00) en het is nog steeds erg warm. We bespreken de plannen voor de komende dagen en het lijkt ons handig om eerst maar naar Leshan te gaan (de 75 meter hoge Boeddha uitgehouwen in een rots aan de rivier). Daarna is er in de middag nog tijd voor een bezoekje aan een hot spring (Spa). De dagen daarna kunnen we gebruiken om naar de top van Mt Emei (3099 mtr) te gaan. Dus weer genoeg te beleven!

• 04 Augustus 2014 - 13:18

Bettina:

Ik hoop dat alles oke is met jullie angezien de aardbeving in de ernaast liggende provincie Yunnan!