Panda' s en een Hot Pot - Reisverslag uit Chengdu, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu Panda' s en een Hot Pot - Reisverslag uit Chengdu, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

Panda' s en een Hot Pot

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

02 Augustus 2014 | China, Chengdu

Vandaag gaan we 'eindelijk' naar de panda's! Yes. Wel weer vroeg opstaan en de chauffeur staat om 07:10 weer netjes op ons te wachten, even vriendelijk en het lijkt alweer vergeten dat we laatst met het slechte weer dit bezoek hadden afgezegd. Het is vandaag prachtig weer en als we naar het Chengdu Panda Center rijden komt de zon weer als een vuurbal boven de hoge flats uit. Rond 08:00 zijn we bij de ingang en het is nog rustig. De panda's zijn in de ochtend nog actief en eten dan vooral veel bamboe. Later in de ochtend raken ze enigszins vol en worden dan ook 'luier' of gaan liggen slapen. We wandelen door het mooie bamboe bos en komen als snel bij een wat grote panda. Deze beweegt traag en schuurt eens met zijn achterwerk langs een paal. Verderop komen ook de kleintjes van zo'n anderhalf jaar. Die zijn speels en klimmen in de bomen of stoeien gezellig met elkaar. Ook komen we langs de couveuses waar twee 'groteren' in liggen die al de typische panda vacht beginnen te krijgen. Twee anderen zijn nog roze met de oogjes dicht. Dus die zijn echt nog maar een paar weken. Veel panda's zitten ook in de binnenverblijven omdat het buiten te warm voor ze is. Door de wat viezige ruiten proberen we toch nog leuke plaatjes te maken. We zien nog een film over het onderzoekscentrum en gaan dan, via de souveniersshop, naar de uitgang. Er wordt natuurlijk iets leuks meegenomen als aandenken. Iets voor 12:00 zijn we weer terug in het hostel. Tijd om even bij te komen en wat te eten (noodles en friet om het zoutgehalte aan te vullen). Jos komt dan tot de ontdekking dat zijn fototoestel weg is!! Schrik.....waarschijnlijk in de auto laten liggen. Het hostel belt de chauffeur en iets later blijkt het toestel nog op de achterbank te liggen (lucky me). Later deze middag brengt de chauffeur het fototoestel wel even langs. Enorm veel customer service voor ons als je het goed beschouwt. Immers de chauffeur is eerst voor niets gekomen en vandaag kon hij nog een keer op en neer rijden voor deze stommiteit!

Na de lunch gaan we met de metro naar het Renmin Park. Lekker slenteren en kijken hoe de Chinezen zich vermaken bij de temperatuur van vandaag (ca 35 graden). Uiteraard weer veel dansen, zingen en kareoke. Daarnaast ook spelletjes kaart en majong (om geld natuurlijk). Ook is de kermis er nog steeds en de kinderen maken een ritje in de 'achtbaan'. Daarna moeten we ook echt in een theehuis zitten (one thee = one seat). Chengdu is bekend om zijn traditionele theehuizen. We zien een kleine thee ceremonie van een theeschenker waarin hij met een theekannetje met een tuit van 1 meter acrobatisch beweegt en telkens een dun straaltje thee in een kopje belandt. Na afloop is het tuitje wel wat krommer maar dat mag de pret niet drukken. In het theehuis bestel je een kopje en krijgt er een hele kan warm water bij. Een thee bestaat uit kandij suiker, een paar gedroogde citroenschijfjes en een klein pepertje. Dus we drinken veel mede omdat het goed is voor onze waterhuishouding!

Rond 15:30 zijn we weer in het hostel. Maar vlakbij is nog een seafood market en dat kan best wel leuk zijn. Dus gaan we toch nog maar even die kant op. We kijken onze ogen uit; krab, kreeft, gamba's, schol, slang, kikkers, schildpadden, schelpdieren en nog veel meer. Alles zit in bakken met water en wordt ter plekke schoongemaakt als de klant dat wil. Het gaat er dus nogal bloederig aan toe. We proberen ook nog de 'pet market' te vinden, de plek waar de huisdieren verkocht worden. Op straat vragen we iemand door in ons 'point it' boekje een lief konijntje aan te wijzen. De man maakt twee gebaren; 1) aaien en 2) dood. Er bestaan dus blijkbaar twee soorten konijnen; levende en dode! Helaas vinden we de afdeling 'levende huisdieren' niet meer. Dus terug naar huis, maar niet nadat we in een leuk 'van alles en nog wat winkeltje' een zonnebril hebben gekocht voor Yumeng en schriften voor Guo.

Om 18:00 gaan we direct door naar een restaurant in de straat van het hostel. Hot Pot is ook typisch iets van Chengdu, maar wees gewaarschuwd; het is HOT. Bij de eerste zaak staat een wachtrij en dus stappen we het ernaast gelegen etablissement binnen. Eerst vragen we wel of ze ook een 'toeristen variant' hebben die minder HOT and SPICY is. Ja natuurlijk hebben ze die!!! We schuiven aan en proberen een beetje van alles te bestellen; Chinese kool, gehaktballetjes, bacon, komkommer, Lotus wortel, beef. Na de bestelling worden de schaaltjes gevuld met olie, knoflook en lente-uitjes. Dan komt de Hot Pot. Het vuur gaat aan en alles begint te koken. Tot onze schrik drijft in de buitenring van de schaal ongeveer een halve kilo rode pepers, klein gesneden! In de binnenring zit de milde variant met waarschijnlijk kokosmelk. Snel vragen we of er wat pepers uitgeschept kunnen worden anders lopen we de komende dagen als 7 vuurspuwende draken door China! Vervolgens verdelen we de ingrediënten over beide varianten. Bij het eten breekt het zweet ons uit. Jos transpireert alsof hij een halve marathon heeft gerend. Dit is echt abnormaal heet eten. Naast ons zit een tafel vol Chinezen vrolijk te eten alsof er niks aan de hand is. Maar goed we hebben allemaal deze vuurproef doorstaan en kunnen toch wel trots zijn. Misschien kunnen we morgen nog een keer 'genieten' als u begrijpt wat ik bedoel....

• 02 Augustus 2014 - 23:30

Ellen De Vries:

Hartstikke leuk, die 'theeschenker' ...en pepertjes...nooit van gehoord.
    Geniet maar want het is zo weer voorbij.

• 03 Augustus 2014 - 12:06

Pa En Ma Wagensveld:

hoi, Wat een geweldige dag was het voor jullie en zeker voor Guo met de panda beren.
    De beste man kan goed thee schenken zien we op de foto.
    Zo te zien op de foto ziet het eten er ook aardig hot uit al die pepers.
    jullie doorstaan ook alles (petje af).
    Veel plezier weer toegewenst voor de dag van morgen en we hebben genoten van het filmpje Hans!!.
    Liefs voor iedereen pa en Ma