Onweer en regen - Reisverslag uit Chengdu, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu Onweer en regen - Reisverslag uit Chengdu, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

Onweer en regen

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

31 Juli 2014 | China, Chengdu

Vannacht begon het te onweren en de regen viel met spreekwoordelijke tropische bakken uit de lucht. En dat terwijl we juist vandaag naar de panda's zouden gaan. Dus vanochtend om 07:00 staan we klaar in de lobby van het hostel om te vertrekken, maar eigenlijk was het helemaal geen weer om naar buiten te gaan. Even later is ook de chauffeur die ons zou brengen en halen gearriveerd ... maar...het is gewoon enorm slecht weer. We doen een poging om het panda bezoek te cancelen, desnoods vergoeden we de kosten van de chauffeur omdat die nu voor niets is gekomen. Maar een don't worry it's OK hadden we niet verwacht. Ze begrijpen zelf ook wel dat dit geen panda weertje is, de dieren blijven waarschijnlijk zelf lekker in hun hok terwijl wij buiten in de stortregen staan. We checken weer online en dat geeft iets beter weer komende zaterdag. Dus dan wordt het panda dag (onweer of niet!).

Nu hebben we tijd zat en we zoeken een alternatief waar we ons de hele dag droog kunnen vermaken. Meestal kom je dan in een shopping mall uit of een grote overdekte markt. Maar in Chengdu staat sinds kort het grootste gebouw ter wereld. Het Sydney Opera house schijnt hier 20x in te kunnen en het Pentagon 3x. We verloten een prijs onder degene die nu weet hoe groot dit gebouw is. Maar je kunt ook zoeken naar het Global Center Chengdu op Google (of leuke filmpjes op YouTube).

Dit gebouw ligt aan de rand van de stad en herbergt uiteraard veel (zeg maar gerust heel veel!!) winkels, een overdekt zwemparadijs, een IMAX theater, diverse hotels, speeltuinen (binnen), entertainment hallen, schaatsbaan en een kleine ski hal. Dus dat gaan we vandaag doen (niet alles hoor).

Eerst nog een kopje cappucino in het hostel en dan met de metro. Rond 11:30 zijn we in het imposante Global Center. Het is een indrukwekkende entree, marmer waar je ook maar kijkt, roltrappen te over bedekt met glimmend 'goud', maar op de zijkant wordt ook een soort film afgespeeld. Er gaat zelf een roltrap rechtstreeks van de begane grond direct naar de 4e verdieping. Maar je kunt ook van de BG via de 1e, 2e en 3e omhoog.

Eerst gaan we eten in de kelder waar het Food Plaza zit. Bij een soort Mexicaans restaurant eten we pizza en spaghetti bolognese (ja, even een verwen momentje). Na deze lunch zijn we klaar voor het echte werk; shop until you drop. We gaan met de mega roltrap direct naar de 4e.

Om het leuk te maken is er op de 4e ook een glazen brug gemaakt zodat je direct onder je voeten naar de BG grond kan kijken. Het is verboden om op die brug te gaan springen! Overigens schuifelen de meesten voorzichtig naar de overkant.

De 4e verdieping zit vol met winkels voor kids en de entertainment. Vooral dat laatste is leuk, autorace spellen, gokkasten, schieten, etc. Allemaal games, veel flikkerlichten en vooral een kermis achtige herrie. De kinderen vinden het machtig. Guo en Shen zijn echte goudzoekers, want ze vinden her en der muntjes tussen de kasten. Al snel kunnen ze zelf met het gevonden geld een spel spelen. Shen is een echte autocoureur en wint zelfs van de 'game-tegenstander'. Als de oudjes de herrie teveel wordt gaan we verder.

We komen nog door een giga Toys 'r Us met veel speelgoed, langs een winkel met allemaal 'knuffels', maar hier zaten bijvoorbeeld ook een giraffe bij van zeker 2.5 mtr hoog, of een olifant van 1 mtr hoog. Gelukkig stonden er ook panda's, dus die foto's hebben we alvast. Verder mooie sportzaken (Nike, Adidas, North Face) maar de prijzen zijn dan ook direct Westers. Hans komt nog langs een brillen zaak en zoekt een zonnebril (niet logisch gezien het huidige zwaarbewolkte en regenachtige weer op dit moment!). Een mooi exemplaar wordt uiteindelijk met korting en een beetje onderhandelen zijn eigendom. Nu maar weer hopen op zon.

Verder komen we ook langs een 'digitale waarzegster' die kan handlezen. Door je linkerhand in een gleuf te steken wordt je handpalm gelezen door een infrarood scanner. Na ongeveer een minuut rolt jouw toekomstvoorspelling er uit! Hoe eenvoudig kan het zijn? Ook krijg je nog een score te zien met betrekking tot de aspecten liefde, gezondheid en werk. Helaas is de voorspelling volledig in het Chinees dus die laten we vertalen door een medewerker van het hostel. Uiteraard is dit een wetenschappelijke methode en dus betrouwbaar! Echt made in China, maar wel erg leuk.

Zo winkelen we de hele middag. Op de keuken afdeling staan DeLonghi koffie machines en zodra we even kijken wordt ons een verse cappucino aangeboden. Zo komt Jan Splinter door de winter. We kopen ook nog thermos bekers voor de kinderen, altijd handig voor straks mee naar school. Shen wil er dan warme chocolade melk in hebben.

Rond 16:30 hebben we het wel gezien, deze Bijenkorf in groot formaat. We gaan wellicht later deze vakantie nog een keer terug, maar dan voor het zwem paradijs. Overigens, als je daar gaat zwemmen krijg je een e-polsbandje. Daarmee kun je je locker openen, eten en drinken bestellen, etc. De kosten worden dan bij vertrek uitgelezen en afgerekend. Misschien een idee voor het zwembad in Scherpenzeel.

Als we terug gaan regent het nog zacht. Rinnie, Jos en Yumeng hebben trek en eten een noodle soepje in de stad. Hans en Co. gaan in het hostel nog wat nemen. Al met al toch een mooie dag en geen last gehad van de regen, behalve dat dit 'grootste gebouw ter wereld' wel last had van lekkage. Het glazen dak moet nog wat beter gekit worden!

Morgen hopen we op droog weer zodat we naar het Renmin Park kunnen, theehuizen bezoeken en misschien ook nog naar Jingli street, een oude wijk vol met toeristische winkeltjes en eettentjes. We will see.

• 31 Juli 2014 - 18:10

Janina:

Jammer dat dat er 11 jaar geleden niet was. Klinkt geweldig. Hoop dat jullie nog naar het panda fokcentrum kunnen, vonden we erg leuk. Geniet ze verder! Janina.

• 31 Juli 2014 - 18:33

Pa En Ma Wagensveld:

Hoi wat jammer van het weer niet alleen in China was het slecht ook hier met bakken uit de lucht.
    dan zaterdag naar de panda,s nu onverwachts iets ander gedaan en gezien voor de kids best leuk zo,n centrum.
    Veel plezier morgen in Renmin park lekker genieten van de thee en de leuke winkeltjes. niet te veel kopen het moet ook weer mee terug.
    We kijken naar morgen uit een nieuw reisverslag dank je wel hiervoor.
    jullie krijgen van veeeeeeel mensen de groetjes liefs van ons voor jullie allemaal Pa en Ma.

• 01 Augustus 2014 - 12:30

Gerard En Lidy:

Hallo allemaal,

Wat een teleurstelling zal dat voor de kinderen (even) zijn geweest om niet naar de Panda's te kunnen vanwege het slechte weer. Maar gelukkig hebben jullie wel een erg leuk alternatief gevonden. Sjonge lijkt me wel erg indrukwekkend zo'n imposant gebouw met van alles en nog wat. Zo te lezen hebben jullie (en met name de kinderen) je daar goed vermaakt.

Wat het Global Center Chengdu betreft: dit is 100 meter hoog, heeft een oppervlakte van 400 bij 500 meter en heeft 1.700.000 aan vloeroppervlakte. Het is maar even dat jullie het weten. Bovendien is het werelds 2e grootste gebouw achter het Dubai AirPort wat vloeroppervlakte betreft, maar ........ De bloemenveiling van Aalsmeer is het grootste ter wereld wat betreft de voetafdruk, waar ons kleine landje dan weer groot in is!!! Hebben jullie dat ook maar weer in de pocket!
    Ik neem aan dat wij met dit gegeven allemaal nu de prijs hebben gewonnen die jullie gaan verloten???? Haha.

We hopen dat jullie vandaag ook een leuke dag zullen hebben en weer veel zullen zien/doen maar dat zal vast wel goed komen en hopelijk knapt het weer wat op zodat jullie morgen inderdaad naar de Panda's kunnen. Heel veel plezier allemaal daar.

Verder nog even ter info wat betreft de vraag van Hilda hoe het met Gesley gaat: nou die vermaakt zich prima hoor. Het klikt ook erg goed met de Afrikaanse studenten, ze hebben 160 meter riolering gegraven, hebben een watervoorziening gemaakt en zijn aan het schilderen geweest, binnen in het onderkomen voor de geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen die daar verblijven. We worden goed op de hoogte gehouden met allerlei verslagen, net als jullie doen. Ze zijn afgelopen week naar het Krugerpark geweest, hebben daar veel verschillende soorten dieren gespot (geen panda's) en het was de bedoeling deze week op bezoek bij de lokale bevolking te gaan en daar dan ook een nacht te blijven slapen dus we zijn erg benieuwd hoe dit is gegaan.
    Nou zijn jullie even op de hoogte wat Gesley betreft. Wat een reislustige mensen toch allemaal!

Tot slot: geniet van alles wat jullie nog gaan doen, zeker morgen bij de Panda's en bedankt weer voor het erg leuke reisverslag. Tot de volgende up date.

Groetjes Gerard en Lidy.