Terug in Hohhot - Reisverslag uit Hohhot, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu Terug in Hohhot - Reisverslag uit Hohhot, China van GuoYumengShen - WaarBenJij.nu

Terug in Hohhot

Blijf op de hoogte en volg GuoYumengShen

29 Juli 2014 | China, Hohhot

Vandaag zijn we om 18:00 teruggekomen in Hohhot na 3 enerverende dagen in Inner Mongolië. In ons laatste korte verslag lieten we sl weten dat de nachttrein erg goed is bevallen. Het West Railway station in Beijing is groot!! Met de metro kom je onder het station uit, na een paar trappen kom je bij de ingang. Daar eerst een check van je treinkaartje die zijn uitgegeven op paspoort nummer. Dan de bagage door de scan en op zoek naar de trein. Vanaf dit station vertrekken alleen de treinen de in Westelijke richting rijden. We moeten naar wachtruimte 6. Gelukkig zijn we daar niet alleen.... We zitten er wel met zo'n 750 anderen als het er niet meer zijn geweest. Dat dan voor de twee treinen die er vertrekken. Zo heeft dit station ongeveer 13 van dit soort 'wachtruimtes' ... Dus alles is HUGHE! Om 21:30 gaat de gate open en kunnen we naar het perron lopen. We komen direct bij wagon 14 en kunnen op zoek naar ons bedje. Je levert je treinkaartje in bij een 'wagon manager' en die zorgt dat dat je op tijd gewekt wordt. Bij ons lag namelijk een vrouw die om 05:00 eruit moest. We kletsen wat, maken foto's en verbazen ons over de luxe en netheid. We hebben per wagon een toilet en wasruimte. De nacht verloopt goed, de kinderen slapen heerlijk, wij hebben nog wat 'jet lag' achtige onrust. Als we opstaan om 06:30 is het al lang licht en we kunnen nog een klein stukje van de omgeving zien.

Later worden we opgepikt door iemand van het hostel en om 08:00 zitten we in de zon aan het ontbijt (witbrood, jam en thee!). Om 09:00 vertrekken we naar de graslanden. Bijna 3 uur rijden over goede brede snelwegen, maar later ook over bochtige hobbelige binnenwegen. We lunchen onderweg en komen een klein uurtje later aan bij onze Yurt. Onderweg zijn we al enorme 'Yurt campings' tegengekomen. Die waren zelfs van beton! Het massale hopen wij te vermijden. De groep waar we deze tour mee doen bestaat uit 2 Engelsen die in Beijing wonen, 2 Chinese jongens en 1 Frans meisje die in Sjanghai werkt. Er zijn ook nog 5 Nederlandse meiden die in Beijing een maand summerschool hebben gedaan, maar die de 2-daagse tour.

Als we aankomen bij onze Yurts is het gelukkig 'small is beautiful'. Er staan maar 4 Yurts naast een klein huisje. Verder 2 honden, wat kippen, een paar hoenders en verder vooral een prachtig uitzicht over de weidse graslanden. We gaan met z'n zevenen in een Yurt.

In de middag staat het paardrijden op het programma. We rijden naar een centrale plek waar de paarden staan en krijgen random een paard. Dan gaan we in stap een stukje over de graslanden. De kinderen vinden het prachtig en uiteraard duurt het veel te kort. Yumeng is bang dat de paarden niet genoeg te eten krijgen, ze zijn zo mager! Wij vinden het ook leuk hoor, maar wij hebben minder spek op het zitvlak, dus een uurtje rijden is dan mooi genoeg.

Na dit eerst uitje is het relaxen, kunnen we boogschieten, voetballen of iets anders. Ook hier weer een klein onderscheid, de een sport en de ander niet (ra ra wie wat deed). We richten ook vast ons slaapplekje in voordat het donker wordt. Matjes op de grond en een berg dekens, lakens en kussens. Eigenlijk is het hele vloeroppervlak nu een groot bed geworden!!

In de namiddag gaan we ook nog brandstof verzamelen op de graslanden! Ja, gewoon poep rappen om later een lekker vuurtje te kunnen stoken. Maar zodra de zon weg is wordt het snel kouder en door de harde wind voelt het koud aan.

Tegen het eind van de middag komen ook alle schapen binnen, een mooi gezicht zoals de dieren als vanzelf hun nachtplek weten te vinden, weliswaar geholpen door een hond die alles strak 'managed'.

Verder maken ook nog de zonsondergang mee en kletsen nog wat bij het vuurtje, maar door de koude wind liggen we al vroeg in de Yurt. Daar is het heerlijk warm, maar de dikke dekens zijn meer dan welkom. We zetten de wekker op 05:00 om later ook de zonsopgang te kunnen zien. Plassen moet wel buiten en als we allemaal voor het slapen nog een plasje willen doen blijkt er een kikker voor de deur te zitten. Dit zorgt even voor paniek maar Guo redt ons en veegt het beestje vakkundig van de stoep in het gras.

Na een heerlijk nachtje zitten we om 05:00 met slaperige ogen naar de zonsopgang te kijken. De lucht kleurt prachtige roze, oranje, blauw. Na een halfuurtje komt een vuurrode stukje van de zon boven de horizon. De zon stijgt snel en er staat een prachtige vuurrode bol te stralen. De vogels worden meteen actiever en je merkt een verschil in de hele natuur. Daarna duiken we voor nog een uurtje slaap weer onder de dekens.

We ontbijten op tijd en rijden om 08:00 weg naar de volgende bestemming; het Tibetaans klooster. Maar dat is eerst een paar uren rijden. We lunchen zeer uitgebreid onderweg en zijn een klein uurtje later bij het klooster waar nog ongeveer 50 part time monniken wonen. Parttime betekent dat ze dus naast monnik ook gewoon in de winkel kunnen werken (bijvoorbeeld). De Boeddhisten zijn gewoon erg praktisch.

De slaapplekken zijn de oude verblijven van de vele monniken (ca 200) die er vroeger waren. De ruimtes zijn sober, hebben de nodige natuurlijke bewoners (spinnen, etc) en een oude potkachel. We slapen in twee ruimtes met elk 6 bedden. Het slapen vereist enige flexibiliteit, maar toen hadden we de toiletten nog niet gezien!!! We zijn grensverleggend bezig deze dagen. Niet erg, maar voor de kinderen is het echt wel afzien. Ondanks dat doen ze toch zoveel mogelijk hun best.

De toiletten zijn ook buiten, dus voor de nacht moeten we een andere oplossing vinden; dus wordt de traditionele emmer geïntroduceerd. Blijkbaar is dit een goede oplossing want de emmer moet een paar keer geleegd worden. Verder besparen we jullie de verhalen over kakkerlakken, Chinezen die onverwachts bij de emmer staan terwijl je dacht even rustig te kunnen plassen, etc.

Overigens hebben we in de middag ook nog het klooster kunnen bekijken, jammer dat er weinig monniken te bekennen waren, maar goed. Na een heerlijk diner gaan we nog de berg op direct naast het klooster zodat we een mooi uitzicht hebben op het klooster.

Tegen de avond is er ook nog een enorm onweer en komt de regen met bakken uit de lucht. Gelukkig liggen we wel droog, dat dan weer wel.

Na een redelijke nacht proberen we ons nog weer wat op te frissen met een dun straaltje koud water. Het is nu, met de nachttrein erbij, de 3e dag dat we ons minimaal hebben kunnen wassen. Gelukkig is dat voor de hele club zo, dus niemand stoort zich aan de lucht die ongetwijfeld om ons heen hangt.

Deze 3e dag gaan we naar de woestijn in de buurt van Baotou. Eerst weer zo'n 3 uur in de bus, dan een lunch en rond 13:00 zijn we in de woestijn. Gedurende de rit hier naar toe rijden we een stuk door een grote bouwput. Na de regen van vannacht is het her en der een modderpad en glibberen we van links naar rechts. We moeten tussen vrachtwagens door en komen ook even letterlijk vast te staan. Maar zoals vaak met wat geduld lost ook dit probleem zich gewoon op. Iets verder ligt ook een vrachtwagen op de zij-spiegel geparkeerd. Een typisch Chinese stijl of toch niet?

Ondanks alles bereiken we veilig de woestijn. We trekken speciale zandsokken aan en zijn klaar om met een grote open truck de woestijn in te rijden. Het begin is al spectaculair! Dan komen we aan bij het zandduin glijden. Een kort stukje op een sleetje naar beneden, altijd leuk. Daarna volgt het hoogtepunt voor vandaag, een ritje op de kameel. Dit is echt leuk om te doen, maar de 20 minuten zijn eigenlijk veel te kort. De kinderen geloven echt niet dat dit 20 min. zijn geweest. Time flies when you have fun! Daarna kunnen we nog volleyballen of een kleine wandeling maken. Dan zit het er allemaal al weer op en gaan we nog een keer volgas in de open truck terug. Het is net een achtbaan.

Nu is het nog 3 uren rijden terug naar Hohhot. Om 18:00 zijn we weer in het Anda guesthouse. We gaan eerst eten in 'restaurant street' en bestellen vlees spiesen, toast, vis, (teveel) rijst en egg plant. Het smaakt allemaal heerlijk. Na het eten gaan we douchen en uiteraard foto's en het verslag plaatsen. Nu is het hier 22:30 en het bier wordt lauw. Dus bedtijd!

• 29 Juli 2014 - 16:35

Ggl:

Rinnie heb je wel een foto van de wc's gemaakt? De geur mag je weglaten!!!!!!!

• 29 Juli 2014 - 18:45

Greta:

Hey Hilda, Hans, Guo ,Shen,

Wat leuk wat jullie allemaal meemaken een enorme ervaring.
    ook erg leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Geniet lekker van jullie vakantie en ik kijk uit naar jullie volgend verslag.

Heel veel groetjes,

Henk, Greta , Huibrecht en Marit van Donselaar

• 29 Juli 2014 - 21:42

Petra:

Prachtige trip, wat hebben jullie veel gezien en gedaan! En wat een "schone" groepsfoto! Geniet! Petra

• 29 Juli 2014 - 22:27

Monique De Swart:

Hoi allemaal.

Wat een tof verhaal en ontzettend leuke foto's!!!
    Jullie genieten echt.
    Geweldig hoor.

Wij vertrekken morgen voor een bijna 3 weken vakantie.
    Dan weten jullie de reden als jullie even niets van ons horen.

Heel veel plezier nog en de groeten aan allemaal.

Jeroen, Maxine en Monique

• 30 Juli 2014 - 00:23

Pa En Ma Wagensveld:

Wat een heerlijk verslag om te lezen wat maken jullie veel bijzondere uit stapjes heerlijk zo genieten met jullie op chinareis en.........de geur 3 dagen klein straaltje water och we lezen dit alleen. Jongens wat een prachtig verslag elke keer dank jullie wel hiervoor en vooral ook de foto,s zo leuuuuuuk .
    Liefs voor jullie allemaal. Pa en Ma

• 30 Juli 2014 - 08:54

Agnes:

Wat een gave reisverhalen schrijven jullie. Zo leuk om te lezen! Gelukkig lachen jullie breeduit op de groepsfoto. De vieze omstandigheden in het klooster hebben jullie overleefd. Ik vind het knap! Nu wachten op het volgende verhaal;)

• 30 Juli 2014 - 22:29

Gerard En Lidy:

Hoi allemaal,

Woh, wat maken jullie veel mee zeg, zo leuk om allemaal te lezen en jullie zo te volgen. Complimenten voor de tekstschrijver hoor!!
    We kijken al weer uit naar het volgende bericht.
    Geniet ervan en groetjes voor allemaal.